Головна » Статті » Мої статті |
КЗО «Першотравенська загальноосвітня спеціальна школа-інтернат»ДОР»
Система уроків по темі «Культура поведінки» у 5 класі
Шайкова В. А. вчитель соціально-побутового орієнтування
м. Першотравенськ 2014 р.
Тема. Форми звертання до старших та однолітків при зустрічі. Мета. Ознайомити учнів з правилами поведінки при зустрічі зі старшими та однолітками. Прищеплювати навички культури поведінки. Працювати над розвитком мовлення. Обладнання. Ребус, ілюстрації. Словник. Слова вітання. Зміст уроку
Підрівнялись. Заспокоїлись. Сідайте. Нагадую, що на уроці ви повинні бути дисципліновані, активні, уважні. Відповідати тільки з дозволу вчителя.
До якого уроку приготувалися? Які теми ми вивчали у цьому навчальному році? Сьогодні ми почнемо вивчати нову тему. Як вона називається ви самі скажете, коли виконаєте завдання:
З поняттям «Культура поведінки» ви вже знайомились з вихователем на заняттях III. Основна частина.
Скажіть мені, яку людину можна назвати культурною? ( Яка вітається, поступається місцем, ввічливо розмовляє, не перебиває співрозмовника). Вірно. Культурна людина живе за правилом: «Стався до людей так, як ти хотів, щоб ставились до тебе». Як ви розумієте це прислів`я ? (Які слова ти будеш говорити людям, такі й вони тобі).
Скажіть мені, яким словом ви найчастіше вітаєтесь? Що воно означає? Послухаємо оповідання і дізнаємось про це.
«Лісовою доріжкою ідуть батько й син. Навколо тиша, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел і струмок жебонить у лісовій гущавині. Раптом хлопчик побачив: назустріч їм іде бабуся з паличкою.
Ось і бабуся.
І син здивовано побачив, як усе навколо змінилось. Сонце засяяло яскравіше. У верхів`їв дерев зашумів легесенький вітерець, листя заграло, затріпотіло. В кущах заспівали пташки – досі їх не було чути. На душі у хлопчика стало легше. - Чому це так? – спитав син. - Тому що ми сказали людині «здрастуйте» і вона усміхнулась. 4. Бесіда по змісту оповідання. Сподобалось вам оповідання? Чому на душі у хлопчика стало легше?
Фізкультхвилинка 5. Розкриття суті слова «здрастуйте». Слово «здрастуйте» чудодійну властивість. Воно зближує людей, відкриває їх душі. Цим словом ми зичимо людині здоров`я, добра. Народна мудрість вчить: «З усіма вітайся, зич добра, здоров`я». Але говорити це слово треба правильно, промовляючи повністю, не обриваючи слово. Дивитись треба на ту людину з ким вітаєшся. 6. Запис слів вітання у зошит. Привіт, здрастуйте, добрий день, доброго ранку, добрий вечір, вітаю вас, раді вітати вас, дозвольте привітати. 7. Жести вітання. «Поговорим о воспитанности» Стор.5. IV. Закріплення матеріалу. Читання оповідання. Стор.7. «Поговорим о воспитанности». Чому тяжко зітхнула ? Які помилки допустив учень? V. Підсумок уроку. З чим познайомились на уроці? Що означає слово «здрастуйте»? Як треба вітатися? Які слова вітання ви знаєте? Які жести вітання ви знаєте? Кому під час вітання можна сказати «привіт»? Оцінки. Д/з. Вітатись зі старшими і товаришами, а всі педагоги спостерігати за вами.
Тема. Форми звертання до старших та однолітків при розставанні. Мета. Розширити знання дітей про поняття «культура поведінки», «культурна людина». Тренувати учнів у вживанні слів вітання. Познайомити учнів зі словами прощання. Прищеплювати навички культури поведінки. Обладнання. Малюнки для перевірки д/з. Словник. Слова прощання. Зміст уроку I. Організація класу. Перевіряю, як ви знаєте правила для учнів. Перше (Учні рівняються) Друге (Тихо сідають) Третє ( Правильно сідають) Нагадую, що на уроці ви повинні бути дисципліновані, активні, уважні. II. Корекційна частина. До якого уроку приготувалися? Яку велику тему почали вивчати? З чим познайомились на останньому уроці? Яке домашнє завдання було задано? III. Перевірка д/з.
Я читаю два рядочка вірша. Ви уважно слухаєте і додаєте останнє слово, яке повинно бути. Зазеленіє навіть пень, Коли почує … (добрий день). Дитя ввічливе і розвинуте Каже зустрічаючись …(здрастуйте).
а) Що сказала ввічлива дівчинка, коли відкрила гостям двері? На дошці запис б) Що сказали один одному Олівець і Мілкі Маус коли зустрілись? (Здрастуй, добрий день, вітаю тебе, привіт) А як ви гадаєте, що могли далі сказати товариші? (Я радий тебе бачити. Ну, як справи. Як давно ми бачились) Крім слів вітання, що ще застосували друзі? (Жест вітання) А які жести вітання ви ще знаєте?
3. Робота з табличками. Ось перед вами обличчя. Скажіть, з яким виразом обличчя можна вітатися? А чому ви думаєте, що вітатися треба з таким виразом обличчя . Що бажаємо ми людині коли вітаємось з нею? (Бажаємо здоров`я, добра. Слова вітання зближають людей, відкривають їх душі).
4. Робота з малюнками. Стор.19 Уважно подивіться на цей малюнок. Куди дивляться друзі під час вітання? (Дивляться у очі). Під час спілкування люди повинні дивитись один одному в очі: «Очі – це дзеркало людської душі» говорить народна мудрість. По очах людина орієнтується, як до неї ставиться той, хто з нею вітається. Осі ми й перевірили домашнє завдання.
Фізкультхвилинка IV. Основна частина.
Скажіть, яку людину можна назвати культурною? (Людина, яка вітається, поступається місцем, ввічливо звертається, не підвищує голосу). Культурна людина завжди скромна. Скромна людина ставиться до інших з повагою, не виділяється серед інших. Культурна людина завжди стримана. Стримана людина не виявляє почуттів радощів, гніву чи обурення дуже голосно, не сердиться на критику. Так, яку людину можна назвати культурною? (Скромну, стриману, ввічливу).
І у Франції, і в Словаччині На прощання кажуть … (до побачення) До яких ввічливих слів належить це слово? Які ще слова прощання ви знаєте?
До побачення, до зустрічі, прощавайте, пока, всього доброго, щасливо залишатися.
Люди повинні вміти правильно прощатися. Прощатися треба так, щоб захотілось ще раз зустрітися. Під час прощання також потрібно дивитись людині в очі. V. Підсумок уроку. а) Яку тему продовжили вивчати? З якими словами познайомились? Які слова прощання ви запам`ятали? Кому під час прощання можна сказати «пока»? Про що треба пам`ятати під час прощання? Яку людину можна назвати культурною? Сьогодні на уроці ви були активними, дисциплінованими, уважними. Завдання, яке було поставлене на початку уроку ви виконали? б) Оцінки. в) Д/з. Знати слова прощання. Намагатись бути культурними (стриманими, скромними).
Тема. Форми звертання з проханням, запитання до старших та однолітків. Мета. Дати учням зразки форм мовного спілкування зі старшими та однолітками під час прохання чи запитання. Формувати у учнів позитивні мотиви поведінки. Вправляти учнів у засвоєнні правил культури поведінки. Обладнання. Ілюстрації. Словник. Ввічливі слова. Зміст уроку I. Організація класу. Правила поведінки. Завдання уроку. II. Корекційна частина. До якого уроку приготувалися? Яку велику тему вивчаємо? Яку людину можна назвати культурною? Що входить в поняття скромність? А яку людину можна назвати скромною? III. Перевірка д/з. 1. Вибрати слова вітання « Вибігла лисичка на поле, сіла виїла мачок з пиріжка, а туди напхала сміттячка, стулила його та й біжить. От біжить, а хлопці товар женуть.
«…Бачить лисичка хату, заходить туди, вклонилася, звичайненько та й каже:
«… Підійшли до села. Люди стали відходити до своїх воріт , прощатися:
Завтра вранці кличте й мене…» «… Тітка віддала Миколці налигача, хворостину та віхоть торішньою трави,
За якими ознаками ви розпізнали ці сцени? Назвати ознаки зустрічі. Назвати ознаки прощання. З якими словами зустрічались люди? А прощались? Зустріч Розставання Радо зустрічає гостей, розставивши руки. Махають хустинками. Вклоняються гості. Махають руками. Гості тримають подарунки Музикант б`є у барабан. Дивляться в очі - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Добрий день В добру путь. Раді вітати вас Щасти вам Доброго ранку До побачення б) Стор. 20. Як ви вважаєте, хто кому повинен першим подати руку вітаючись? Першим вітається молодший до старшого, хлопчик вітається з дівчинкою, але руку для вітання подає дівчинка і першим для вітання подає руку старший. а) дівчинка; б) чоловік; в) жінка. Фізкультхвилинка IV. Основна частина. 1) Повідомлення теми і запис у зошит. 2) Пояснення вчителя. Культура людини проявляється не тільки у її вчинках, а і в мовленні. Вихована людина ніколи не вживає нецензурних слів. Завжди треба пам`ятати, що ви живете не одні, що вас оточують інші люди. Ви повинні вести себе так, щоб їм було легко і приємно жити поруч з вами. Кожного дня вам приходиться звертатися до дорослих чи до товаришів. Які слова ви вживаєте, щоб людям було приємно вас слухати, спілкуватися з вами. а) Якщо вам треба щось попросити в товариша чи дорослого звертаються зі словами: «Дайте будь ласка». б) Коли вам зробили послугу треба подякувати словами «спасибі», «дякую». в) Якщо вам дякують, відповідайте «будь ласка» г) Якщо ви ненароком когось штовхнули, необхідно вибачитись і сказати: «Пробачте будь ласка!», «Вибачте будь ласка». д) якщо людина, до якої вам треба звернутись, зайнята розмовою, слід зачекати, поки вона закінчить розмову. Якщо ж потрібно звернутися терміново, скажіть: «Вибачте, мені треба вам сказати». V. Закріплення матеріалу. 1. Озвучити ілюстрації. а) Що сказала дівчинка? (Сідайте, будь ласка) Що відповіла жінка? (Дякую) 2. Ігрові ситуації. «Попросити зошит у товариша» «У роздягальні» «У лаборанта» VI. Підсумок уроку. Чому вчилися на уроці? З формами яких слів познайомились? Які слова вдячності ви знаєте? А які слова прохання ви запам`ятали? Оцінки. Д/з. Дотримуватись правил культури поведінки.
Тема. Узагальнюючий урок по темі «Культура поведінки». Мета. Узагальнити знання учнів з вивченої теми. Ілюстрації, роздатковий матеріал. Словник. Слова з попередніх уроків. Зміст уроку I. Організація класу. Настрій на урок. Перевірка робочих місць. II. Корекційна частина. До якого уроку приготувалися? Яку велику тему вивчаємо? III. Основна частина. 1. Повідомлення теми. Сьогодні на уроці ми будемо повторювати весь матеріал, який вивчили на попередніх уроках. Дізнаємося, як ви засвоїли знання з цієї теми, чи вмієте застосовувати ці знання у житті.
Якщо їсти ми не в силі, Скажем мамі ми … (спасибі). Тане навіть льодова крижина Від слова теплого … (спасибі). Коли за бешкет сварять чи підказку, Скажем … (вибачте, будь ласка)
Ми згадали слова «спасибі», «вибачте, будь ласка». До яких слів вони належать? (До слів вдячності) А які групи слів ми ще вивчили? (Слова вітання, прощання). 4. Робота з картками. Виписати слова вітання, прощання, вдячності. «Хлопці виглядали з вікна потягу, махали кашкетами.
«Зоя і Катя сьогодні йдуть до бабусі. У неї день народження. Вони вирішили купити квіти. У квітковому магазині багато квітів. Дівчата підійшли до продавщиці:
«Поверталася стара лисиця з невдалого полювання. Іде, солодкими оченятами позирає. Назустріч їжак.
5. Перевірка роботи. 6. Бесіда. Молодці. Добре виконали роботу. А зараз давайте згадаємо, про що ви повинні пам`ятати, коли розмовляєте з кимось. (Коли говориш – дивись в очі співрозмовника) Подивіться на дошку. Яке з прислів`їв підходить до виконання кожного завдання.
Культуру мовлення ви знаєте Загадку зразу відгадаєте: Коли говориш – не …(горлай), Слів поганих – не … (вживай), На всі боки – не … (крутись), В очі співрозмовнику … (дивись). Говори спокійно, чемно, Спілкуватись тоді буде дуже … (приємно). Яке прислів`я можна віднести до виконаної роботи?
а) Подивіться на перший малюнок. Кого ви бачите на ньому? Є такі звертання «Будьте люб`язні». Хто, до кого може так звертатись? б) «Эй, пацан!» Хто, до кого так звертається? Вам подобається таке звертання? А чи хотіли б ви, щоб до вас так звертались? А як було б краще старшому хлопцеві звернутися до малюка? (Хлопче, хлопчику). в) «Ольго Іванівно» Хто звертається? Чи вірне таке звертання? А що забула зробити учениця? г) «Дорогі друзі». Хто це звертається? Чи можна так звертатися? д) А кого ви бачите на нижньому малюнку? Підійшло поросятко до незнайомої тітоньки і сказало: «Посуньтесь». Що забуло сказати поросятко?
Фізкультхвилинка
а) Олена сиділа у трамваї Вона весь час крутилася, совала ногами. Її сусідка одсунулась Вона боялась, що Олена забруднить її пальто. - Дівчинко сиди спокійно, будь ласка. Так не можна вести себе, - зауважила бабуся. - А що я зробила? Заперечила Олена. – Подумаєш. Будь ласка, буду сидіти спокійно. Чи можна назвати Оленчине «будь ласка» ввічливим? б) Катя і Вітя давно не бачились . І ось сьогодні випадково зустрілися у книжковому магазині. Обидва були раді зустрічі і тому довго говорили. Тут Костя згадав, що дома його чекає мама, і він поспішно перервав бесіду: «Ну ладно, я пішов, заходь». Він повернувся спиною до товариша і швидко пішов до дверей. А Вітя стояв і розгублено дивився йому вслід. Чому? в) Петя прийшов до школи, привітався з технічкою, вчителькою. В коридорі він зустрів директора і привітався з ним. На перерві хлопчик знову зустрів директора. Петя завмер на місці. Він не знав, що йому робити: вітатися ще раз, чи пройти, мов би не бачиш. Як повинен був поступити Петя? VI. Підсумок уроку. Що повторювали сьогодні на уроці? Ви засвоїли знання з цієї теми. Не забувайте ці слова і щоденно вживайте їх. Оцінки за урок. | ||
Переглядів: 1278 | |
Всього коментарів: 0 | |